Naar de navigatie Naar de inhoud

"Tandheelkundigen moeten opener zijn over kosten"

Geplaatst op 13 juni 2016 door - 6221 keer bekeken

Foto "Tandheelkundigen moeten opener zijn over kosten"

Patiënten zouden vooraf graag meer duidelijkheid willen hebben over de kosten van een bezoek aan de tandarts of mondhygiëniste. Dat is een belangrijke conclusie van de meldactie Mondzorg, waarvan de Patiëntenfederatie NPCF afgelopen weekend de resultaten publiceerde.

Van de deelnemers aan het onderzoek kreeg 61 procent bij recent bezoek aan tandarts of mondhygiënist geen offerte. Van deze groep had 31 procent toch vooraf een indicatie van de kosten willen hebben.

Tandartsen en mondhygiënisten zijn bij behandelingen duurder dan 250 euro wettelijk verplicht om een indicatie van de kosten te geven. We zien dan ook dat tandheelkundigen bij dergelijke bedragen beduidend meer offertes uitbrengen. Toch geeft bijna de helft van de patiënten (49 procent) ook bij deze behandelingen aan vooraf geen indicatie van de kosten te hebben gehad.

Ook op ZorgkaartNederland klachten

Op ZorgkaartNederland vragen we niet specifiek naar de tevredenheid over de rekening en uiteraard komt dit onderwerp dus minder vaak in de teksten naar voren. Maar toch roeren diverse schrijvers van waarderingen ongevraagd dit onderwerp aan na recent tandartsbezoek.

Zo schrijft een bezoeker van de mondhygiëniste: “De behandeling duurde erg lang. Daarna een belachelijk hoge rekening gekregen waar ik echt enorm van geschrokken ben. Als je hier over contact opneemt geeft ze niet thuis. Deze mondhygiëniste nooit weer voor mij!”

Onverwacht hoge kosten kunnen als gevolg hebben dat patiënten toekomstige afspraken schrappen of zelfs het vertrouwen in de behandelaar kwijtraken. Daarom is het ook van belang voor de tandheelkundige om duidelijk te zijn over de rekeningen die gaan volgen.

Tot slot zorgt ook de opbouw van zo’n rekening soms voor irritatie: “Deze rekening was inclusief moeilijke tandartstermen die hiermee het hoge bedrag probeerde te verdoezelen. Volgens mij was het niet meer dan een wortelkanaalbehandeling, twee checkups en vervolgens het herstellen van de kies, maar gezien het bedrag en de omschrijving van de behandeling had ik het gevoel dat mijn leven gered was.”

Goede scores tandartsen en mondhygiënisten

Ondanks deze verbeterpunten blijkt toch vooral dat onze panelleden gemiddeld genomen erg tevreden zijn over hun tandheelkundigen. De tandartsen kregen gemiddeld een 8,2 bij de meldactie Mondzorg, de mondhygiënisten doen het met een 8,1 bijna net zo goed. Op ZorgkaartNederland liggen die cijfers voor de tandartsen en mondhygiënisten zelfs nog iets hoger.

Meer weten over de meldactie Mondzorg van Patiëntenfederatie NPCF? Lees hier het volledige onderzoeksrapport.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.